Судовий збір за адміністративні правопорушення

Адвокатське бюро ОсмаркЯк зазначалося в статті, ставки судового збору в деяких випадках «зашкалюють». В даній статті хочу зупинитися безпосередньо на ставках судового збору, які потрібно сплатити за подання адміністративного позову про скасування постанови працівників патрульної міліції (інспектора), тобто за порушення правил дорожнього руху. Саме такі адміністративні правопорушення взяті для прикладу через те, що вони дуже розповсюдженні, і, звісно, можуть приносити в бюджет вагомі кошти. (Дивитися в кінці статті постанову ВСУ про відміну сплати судового збору від 13 грудня 2016 року ⇓)

Як ми хочемо надіятися, що держава захищає своїх громадян та сприяє їх правам та свободам.

Давайте подивимося на прикладі, чи сприяє держава у здійсненні наших прав.

Оскарження постанов ДАІ

Отже, розпочнемо: правила ч.1 п. 3 ст. 288 КУпАП гарантують позивачу право на оскарження рішення посадової особи (в нашому випадку інспектор) у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими Кодексам України про адміністративні правопорушення.

 

Законодавство у сфері ДТП

Остання частина ст. 288 КУпАП проголошує, що особа, яка оскаржила постанову у справі про адміністративне правопорушення, звільняється від сплати державного мита (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху» від 2008 року).

Як ми знаємо, з 2011 року діє закон України «Про судовий збір». Таким чином, ст. 288 КУпАП у випадку звернення до суду з адміністративним позовом не застосовується, натомість застосовуються ставки судового збору згідно закону «Про судовий збір». У разі посилання в позові на ст. 288 КУпАП щодо звільнення від сплати державного мита, суди, як правило, зазначають: «зі змісту положень ст.ст.3, 5 Законом України «Про судовий збір», особи, які звертаються до суду із позовом про оскарження постанови про адміністративне правопорушення не звільняються від сплати судового збору за подання позовної заяви.

Оскарження рішень (постанов) фондів

Так, за наявності декількох нормативно-правових актів однакової юридичної сили, норми яких по-різному регулюють одну і ту ж сферу суспільних відносин, під час вирішення спорів у цих відносинах застосовуються положення закону з урахуванням дії закону в часі за принципом пріоритету тієї норми, яка прийнята пізніше.

Суд звертає увагу, що державне мито – це плата за дії (послуги) уповноважених законом на те органів, що справляється на всій території України за вчинення дій та видачу документів, що мають юридичне значення.

Судовий збір – збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом. Судовий збір включається до складу судових витрат.

Таким чином, поняття «державне мито» є відмінним від судового збору, оскільки останній справляється саме за звернення із позовною заявою, скаргою до суду.»

Штрафні бали. Як нараховуються та вираховуються.

Отже, давайте подивимося, яким може бути штраф та яка ставка судового збору, яку необхідно сплатити, щоб тільки суд прийняв до провадження справу.

Зазначу, що ставка судового збору становить 0,4 розміру від мінімальної заробітної плати, що становить 551,20 грн.( на момент написання статті).

Для прикладу візьмемо найпоширеніші правопорушення КУпАП. Дані наведені в таблиці:

Розміри судового збору актуальні на дату написання статті!!!

Стаття КУпАП
Частина відповідної статті
Штраф, який застосовуєтьсяСудовий збір
Стаття 122. Перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху
1.
Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, -
255 грн.551,20 грн.
2.
Порушення правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз'їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів, користування під час руху транспортного засобу засобами зв'язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання), а так само порушення правил навчальної їзди, -
425 грн.551,20 грн.
3.
Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п'ятдесят кілометрів на годину, ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, -
551,20 грн.551,20 грн.
Стаття 122-2. Невиконання водіями вимог про зупинку
1.
Невиконання водіями вимог про зупинку

Невиконання водіями вимог поліцейського, а водіями військових транспортних засобів - вимог посадової особи військової інспекції безпеки дорожнього руху Військової служби правопорядку у Збройних Силах України про зупинку транспортного засобу, -
153,00 грн.551,20 грн.
Стаття 122 4. Залишення місця дорожньо-транспортної пригоди
1.
Залишення водіями транспортних засобів, іншими учасниками дорожнього руху на порушення встановлених правил місця дорожньо-транспортної пригоди, до якої вони причетні, -
255 грн.551,20 грн.
Стаття 123. Порушення правил руху через залізничні переїзди
1.
Порушення правил руху через залізничний переїзд, крім порушень, передбачених частинами другою і третьою цієї статті, -
340,00 грн.551,20 грн.
Стаття 124. Порушення правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна
551,20 грн.
1.
Порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна, -
340,00 грн.551,20 грн.
Стаття 126. Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред'явила їх для перевірки
1.
Керування транспортним засобом особою, яка не має при собі або не пред'явила для перевірки посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційного документа на транспортний засіб, а також поліса (договору) обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (страхового сертифіката "Зелена картка"), -
425 грн.551,20 грн.
2.
Керування транспортним засобом особою, яка не має права керування таким транспортним засобом, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом, -
510,00 грн.551,20 грн.
3.
Керування транспортним засобом особою, позбавленою права керування транспортними засобами, -
510,00 грн.551,20 грн.

Відповідно до наведених даних можна зробити невтішний висновок про те, що в багатьох випадках водії просто будуть вимушені сплатити штраф, а не звертатися до суду, так як сума штрафу значно менша, та й невідомо, чи «виграють» вони у суді. Чи можливі зловживання працівників поліції при складанні протоколів та чи буде така ситуація сприяти хабарництву? На мою думку, так.

P.s.

Відповідно до постанови Колегії суддів Судової палати в адміністративних справах ВСУ від 13 грудня 2016 року, судовий збір в справах про адміністративні правопорушення при подачі позову, апеляційної/касаційної скарги сплачувати не потрібно.

Правовий висновок:

“…

У справах про оскарження постанов у справах про адміністративне правопорушення у розумінні положень статей 287, 288 КпАП, статей 2, 3, 4 Закону № 3674-VI позивач звільняється від сплати судового збору. КпАП дає вичерпний перелік осіб, які можуть мати статус позивача у справах про оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення і на цій підставі не повинні сплачувати судовий збір при зверненні до суду першої інстанції.

У випадку незгоди із судовим рішенням, прийнятим за наслідками розгляду справи цієї категорії, позивач вправі оскаржити його в апеляційному порядку. Однаковою мірою це стосується й відповідача у спірних правовідносинах, оскільки він як рівноправна сторона в адміністративній справі також має право на апеляційне/касаційне оскарження судового рішення…

У зв’язку з цим за подання позивачем або відповідачем – суб’єктом владних повноважень апеляційної/касаційної скарги на рішення адміністративного суду у справі про оскарження постанови про адміністративне правопорушення судовий збір у поряду і розмірах, встановлених Законом № 3674-VI, сплаті не підлягає.”

    • Оксана 16.02.2017 в 01:37

    Відповіcти

    Только районного, ???? А я ещё и Что делать?????и апелячку подала, та же песня,я в Вышку, забрали дело с районного, пришло, что приняли к рассмотрению, но вот уже больше пол года ни слуху!!!! Ужас!!!!Что делать????➕➕➕➕??????

    • Djek 03.07.2016 в 18:29

    Відповіcти

    судебный сбор за обжалование не платится

    1. Відповіcти

      Посмотрите примеры http://reyestr.court.gov.ua/Review/55019952 или определение апел суда http://reyestr.court.gov.ua/Review/55515671.

        • Віктор 14.09.2016 в 14:33

        Відповіcти

        Пленум Вищого адміністративного суду України оприлюднив постанову від 23.01.2015 року №2 “Про практику застосування адміністративними судами положень Закону України від 8 липня 2011 року № 3674-VI “Про судовий збір” в якій зазначив, що за подання до суду адміністративного позову про скасування постанови у справі про адміністративне правопорушення, якщо особу притягнуто до адміністративної відповідальності та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу, судовий збір не сплачується

          • УКРАИНСКИЙ БЕСПРЕДЕЛ 15.09.2016 в 13:42

          Відповіcти

          У МЕНЯ ЕСТЬ РЕШЕНИЕ РАЙОННОГО СУДА “ПРО ЗАЛЫШЕННЯ БЕЗ РУХУ ЗАЯВЫ ПРО СКАСУВАННЯ ПОСТАНОВЫ ПРО СПЛАТУ ШТРАФУ”,В СВЯЗИ С НЕУПЛАТОЙ СУДЕБНОГО СБОРА И ДАЛИ 5 ДНЕЙ НА ИСПРАВЛЕНИЕ “НЕДОЛИКИВ”,НЕ СМОТРЯ НА ЗАКОНЫ ОБ УВОЛЬНЕНИИ ОТ УПЛАТЫ СУДЕБНОГО СБОРА И НЕ СМОТРЯ НА ТО,ЧТО ХОДАТАЙСТВО В СУД БЫЛО ПОДАНО К ЗАЯВЛЕНИЮ.

Залишити відповідь

Ваша пошт@ не публікуватиметься.